Reisblog Edinburgh

Het is inmiddels een tijdje geleden dat Frederik van der Marck met een aantal leden naar Edinburgh is afgereisd. We hebben vier dagen mogen genieten van het mooie Schotland en hebben zoveel mogelijk gedaan om de cultuur wat beter te leren kennen. Natuurlijk zijn er ook activiteiten ontplooid met betrekking tot het staats- en bestuursrecht. Om iedereen een proefje van de reis te geven, volgt hier een uiteenzetting van wat dag tot dag is beleefd.

Maandag

In de resten van storm Ciara wachtten we rond een uur of half een in de nacht op de bus die ons naar Schiphol zou brengen. Die bus had volgens mij ook last van de storm, aangezien hij pas een kwartier na de geplande vertrektijd aankwam op het hoofdstation van Groningen. Blij stapten we de droge en warme bus in, om de komende paar uur nog enigszins wat slaap in te halen. Althans, dat gold voor sommigen van ons.

Ondanks dat de A6 gedeeltelijk afgesloten bleek te zijn en de buschauffeur toen maar koos voor een route via de Afsluitdijk, kwamen we nog ruim op tijd aan op Schiphol. Storm Ciara had voor vele vluchtannuleringen gezorgd, waardoor we eerst met enige spanning naar de informatieborden keken. Gelukkig stond daar niks over een annulering en konden we met een gerust hart een kopje koffie gaan drinken, om vervolgens te gaan boarden. Na een tamelijk rustige vlucht landden we om kwart voor acht op Edinburgh Airport. Het sneeuwde en het was koud, wat ons een goed voorproefje voor de rest van de reis gaf.

Eenmaal geïnstalleerd in het hostel rustten we een beetje uit voordat we de stad gingen verkennen. Nog voor het middaguur vertrokken we uit het hostel richting ‘Calton Hill’, een van oorsprong vulkanische heuvel in het centrum van de stad. Hier genoten we van het mooie uitzicht over de stad en wijdere omgeving en schoten we een paar foto’s. Het plan was om hierna naar een andere van oorsprong vulkanische berg te lopen, maar gezien het weer zagen wij hier toch van af. Het waaide erg hard en het begon tevens weer te sneeuwen. Een lunch en kopje thee in een warm café leek ons daarom een beter idee.

Na de lunch splitste de groep zich op. Een aantal mensen, waaronder ikzelf, besloten om de Scottish National Gallery te bezoeken . Hier waren een groot aantal schilderijen te bewonderen, waaronder ook vele afkomstig van Nederlandse schilders. Toen we weer naar buiten stapten was het droog; genoeg reden om nog naar Dean Village te lopen. Met een enorm steile weg naar beneden stopten we op het mooiste plekje. Het stromende ‘Water of Leith’,tussen de historische gebouwen en onder ons bruggetje door, leverde een mooi plaatje op. Aangezien het weer begon te sneeuwen, besloten we terug naar  het hostel te lopen. Onderweg kwamen we de boekwinkel ‘Waterstones’ tegen en besloten daar nog naar binnen te gaan. Dit was een enorme boekenwinkel en telde vier etages. Menig boekenwurm zou zich hier uren kunnen vermaken.

Restaurants uitzoeken met een grote groep is altijd een lastige taak. Gelukkig had iemand van de reiscommissie een kennis in Edinburgh wonen, die een Italiaans restaurant aanraadde. Het eten was lekker en werd zeer snel geserveerd. Toch maakten we er geen lange avond van, aangezien iedereen erg moe was van de reis. We besloten dan ook om lekker vroeg in de driedeksstapelbedden te kruipen, om de volgende dag weer fris en fruitig te kunnen beginnen.

Dinsdag

Dinsdag was het tijd voor de formele activiteiten. De dag begon met een bezoek aan de Edinburgh Law School. Hier leidde onze gids Peter ons rond op de faculteit. Na het aanschouwen van de bibliotheek en de studieruimtes zette de rondleiding zich buiten voort. Zo bekeken we nog wat andere universiteitsgebouwen in het centrum. Toen het echter weer begon te sneeuwen besloot Peter dat het beter was om naar binnen te gaan. We werden geleid naar een collegezaal waar we ons konden opwarmen. De directeur van de Law School en een aantal docenten praatten ons bij over hun interessegebieden en onderzoeken. Hierna was er voor ons ruimte om vragen te stellen en te discussiëren.

Na de discussies was het voor een aantal docenten tijd om colleges te geven. Hierop zeiden we gedag en vertrokken we met de bus richting de Scottish Public Services Ombudsman. De bus stopte dicht bij de supermarkt ‘Sainsbury’s’, waarop we kans zagen om nog snel een lunch in te slaan. Eenmaal aangekomen bij de Ombudsman werden we vriendelijk ontvangen en voorzien van koffie, koekjes en thee.

De Ombudsman zelf was eerst aan het woord; ze vertelde over haar werk en vergeleek de haar bevoegdheden met die van de Nederlandse Ombudsman. Zo is een belangrijk verschil dat de Nederlandse Ombudsman, in tegenstelling tot de Schotse Ombudsman, een zelfstandige onderzoeksbevoegdheid heeft. De Schotse Ombudsman kan daarentegen alleen een onderzoek beginnen als een klacht is ingediend. Naast de Schotse Ombudsman zelf spraken we ook met andere medewerkers van verschillende afdelingen. Zij vertelden over hun specifieke soort werkzaamheden, waarbij ook steeds het reeds genoemde verschil naar voren kwam. Iedereen was erg enthousiast wat ons een goed gevoel gaf. Het was zeer leerzaam en de middag ging dan ook snel voorbij.

We besloten terug te lopen naar het hostel om daarna een eetcafé te bezoeken. Hier werd veelvuldig gekozen voor fish & chips om het echte Schotse gevoel te krijgen. Daarnaast besloten enkelen een gefrituurde marsreep te bestellen, wat ook een typisch Schots toetje is. Hoewel de fish & chips niet bij iedereen erg goed in de smaak viel vanwege de azijnsmaak, was het weer een gezellige avond.

woensdag

Woensdag was de eerste dag die begon met een blauwe lucht. Dat leek en een paar anderen en mij een goede omstandigheid om het centrum van de stad te ontdekken en te shoppen, anderen bezochten het National Museum of Scotland. Na een wandeling door de Old Town besloten we eerst een kopje koffie bij Starbucks te drinken om op te warmen; alhoewel de zon scheen bleef het frisjes. Daarna bezochten we de St. Gileskathedraal om nog wat cultuur te snuiven. Ik had al een paar foto’s geschoten voordat ik erachter kwam dat je daar klaarblijkelijk voor moest betalen. Gelukkig was het toezicht daarop niet je van het. Vervolgens was het tijd om verder te shoppen, wat natuurlijk het beste kan in de Waverley Mall. Daar scoorden we souvenirs en Scottish tea cakes.

In de middag was een bezoek aan Edinburgh Castle aan de beurt. Vanaf het terrein van het kasteel had je een prachtig uitzicht op de gehele stad. Het bezoek aan het kasteel was leuk en leerzaam; het bood ons informatie over onder andere. de geschiedenis van het kasteel, de Schotse kroonjuwelen en een kijkje in een gevangenis. Daarnaast werd nog een kleine voorstelling gegeven over de Middeleeuwse strafrechtstoepassing.

Een klein stukje lopen vanaf het kasteel leidde tot de Scotch Whisky Experience. Hier leerden we over de geschiedenis van whisky door middel van een attractie bestaande uit grote, rijdende whiskyvaten. Daarna namen we plaats in een soort bioscoopzaaltje waar een gids ons de verschillende smaken van whisky’s uit bepaalde gebieden toelichtte. Hierbij kregen we een soort geurkaart om zo tot een keuze te komen welk glaasje whisky iedereen wilde proeven. Tijdens het proeven kregen we een kijkje in een kamer met de grootste collectie aan ongeopende flessen Schotse whisky.

In de ochtend kwamen een paar anderen en ik een restaurant tegen dat er erg leuk uitzag. We besloten dan ook om in de avond met de gehele groep daar te gaan dineren. Bij binnenkomst zag het restaurant er niet al te groot uit, maar ik verbaasde me al gauw toen we naar onze tafel werden geleid; we kwamen terecht in een grote hal waar we onder genot van livemuziek konden dineren. Er hing een gezellige sfeer, die zich voortzette tijdens de pubquiz in het hostel. Hier moest elk groepje zo veel mogelijk punten behalen door het beantwoorden van vragen over onder andere Schotland, muziek en het staats- en bestuursrecht.

donderdag

Donderdag was de laatste dag van onze reis. In de ochtend stond nog een Harry Potter-wandeling op de planning. Tijdens deze wandeling zagen we verschillende plekken waaraan Rowling haar inspiratie had ontleend en waar ze haar boeken schreef. Het langst stonden we stil op  Greyfriars Kirkyard waar een paar namen op de stenen verdacht veel overeen kwamen met karakters uit de Harry Potter-serie.

Voor vertrek was ruimte om de laatste activiteiten te ondernemen. Het groepje dat woensdagochtend was gaan shoppen, besloot nu het National Museum of Scotland te bezoeken. Dit museum was het grootste dat ik ooit had gezien en bood veel verscheidene museumstukken. Wij vonden het gedeelte met de dieren het meest interessant.

Om half vier was het tijd om met de bus richting het vliegveld te rijden. Na een lange reis was het ook weer fijn om in het vertrouwde Groningen terug te keren.

Door: Esmee de Jonge

Agenda

Lustrumborrel

Op 17 maart 2020 bestaat Frederik van der Marck precies 35 jaar💜 Dit moet natuurlijk gevierd worden in de vorm van een huisfeest! Praat bij met je oude bestuursleden en maak kennis met nieuwe leden! Stuur ons een mailtje via bestuur@frederikvandermarck.nl of stuur ons...

Kantoorbezoek Dirkzwager

Ga met ons mee naar Dirkzwager en zie zelf hoe het eraan toe gaat in dit prachtige advocatenkantoor! Opgeven kan door een mailtje te sturen naar: activiteitencommissiefrederik@gmail.com! *Voor de mensen die geen week OV hebben, worden de reiskosten vergoed!* Het...

Werkbezoek Pro Facto

Altijd al benieuwd geweest hoe Pro Facto er van binnen uitziet? Meld je snel aan via de activiteitenmail en leer Pro Facto kennen!

RECENTE POSTS

5G: Een ironische snelheidsstrijd

5G: Een ironische snelheidsstrijd  “Draadloze communicatie is niet langer slechts ‘nice to have’, maar inmiddels ‘need to have’.” Deze conclusie werd getrokken uit meerdere discussierondes die uiteindelijk leidden tot de Nota Frequentiebeleid 2016.1 Het citaat is...

Een dag in de praktijk

De meeste rechtenstudenten zullen gedurende de studie een baan in een bepaald rechtsgebied aspireren. Een togaberoep staat hierbij hoog in de ranglijst. Maar hoe weet je precies wat deze praktijk inhoudt? Commissielid Chris van de Marckrant zoekt het uit en loopt een dag mee met een advocaat.

De noodzaak van een designated survivor op prinsjesdag

Wie kent de bekende Netflix-serie ‘Designated Survivor’ niet? De essentie van deze serie is
dat Tom Kirkman, ‘gewoon’ een kabinetslid, van het ene op het andere moment president van de Verenigde Staten wordt. In ons land besloot de regering, geïnspireerd door de Netflix-serie ‘Designated Survivor’ en het feit dat de Verenigde Staten daadwerkelijk zo’n persoon heeft, een minister vooraf als zodanig aan te wijzen. In deze blog wordt meer verteld over het concept van de designated survivor en meer specifiek over de noodzaak van het besluit van onze regering om dit concept over te nemen in Nederland.

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Click here to troubleshoot

De noodzaak van een designated survivor op prinsjesdag

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.