2019-2020

Bestuur

 Voorzitter (en voorzitter MarcKrantcommissie)

Esmee de Jonge

De voorzitter is het gezicht en algemene aanspreekpunt van de vereniging. Zij zit de wekelijkse bestuursvergadering voor en is voorzitter van de Algemene Ledenvergadering. Zij coördineert en stimuleert de activiteiten van het bestuur. De voorzitter houdt het overzicht over de vereniging en ziet erop toe dat de beleidsdoelen worden behaald binnen het verenigingsjaar. Verder zorgt de voorzitter er in verschillende overlegorganen (waaronder het Verenigingenoverleg Groningen) dat de belangen van de vereniging behartigd worden. Daarnaast is zij voorzitter van de MarcKrantcommissie. Deze commissie voorziet de MarcKrant Blog, de verenigingsblog, van spraakmakende staats- en bestuursrechtelijke artikelen.

E-mail: voorzitter@frederikvandermarck.nl en marckrant@frederikvandermarck.nl

 

Secretaris (en commissaris intern)

Ivana de Beauvesier Watson

De secretaris is verantwoordelijk voor alle correspondentie met de leden en alumni van de vereniging. Zij houdt het ledenbestand bij. De secretaris en de voorzitter vertegenwoordigen de vereniging in rechte. Tevens is de secretaris notulist tijdens de bestuursvergaderingen en de Algemene Ledenvergadering. Na afloop van een vergadering stelt zij tijdig de notulen op. Ook beheert de secretaris de verschillende social media-accounts van de vereniging. Daarnaast is zij als commissaris intern voorzitter van de Activiteitencommissie. In samenwerking met deze commissie organiseert zij alle activiteiten van Frederik van der Marck. Zij is het aanspreekpunt voor de actieve leden en motiveert de actieve leden deel te nemen aan verenigingsactiviteiten.

E-mail: secretaris@frederikvandermarck.nl en activiteiten@frederikvandermarck.nl

 

Penningmeester (en commissaris extern)

Rian de Jonge

De penningmeester draagt zorg voor het beheer en behoud van de financiën binnen de vereniging en is verantwoordelijk voor de inkomsten en uitgaven die door de vereniging worden gedaan. Aan het begin van het bestuursjaar stelt de penningmeester een begroting op en legt deze ter goedkeuring voor aan het bestuur en de algemene ledenvergadering. Aan het eind van het bestuursjaar schrijft de penningmeester een financieel jaarverslag en legt deze ter goedkeuring voor aan het bestuur en de algemene ledenvergadering. Tot slot onderhoudt de penningmeester het contact met de kascommissie. Als commissaris extern is zij verantwoordelijk voor alle externe relaties van de vereniging. Zij onderhoudt bijvoorbeeld het gehele jaar door contact met kantoren en bedrijven inzake samenwerkingen en acquisitie. Ook stelt zij zelfstandig samenwerkingscontracten op.

E-mail:  bestuur@frederikvandermarck.nl

 

Agenda

Vind je droombaan: Workshop Young Talent Factory

Wat zijn jouw mogelijkheden op de arbeidsmarkt? Kom erachter hoe jouw droombaan eruit ziet en wat jouw unieke talenten zijn tijdens deze workshop bij Young Talent Factory. Na afloop kun je de eerste stap richting jouw droombaan zetten! De workshop vindt...

Kroegcollege Benthem-arrest

Iedere rechtenstudent kent het Benthem-arrest, waarin het EVRM oordeelde dat een Kroonberoep zoals wij dat in Nederland kenden, in strijd is met artikel 6 lid 1 EVRM. Het arrest heeft dan ook een grote invloed gehad op het Nederlandse bestuursprocesrecht....

Kantoorlunch Trip Advocaten

Altijd al eens willen weten hoe het er bij Trip Advocaten en Notarissen aan toe gaat? Dit is je kans! Op 3 mei brengt Frederik van der Marck een bezoek aan advocatenkantoor Trip Advocaten te Groningen. Tijdens een gezellige lunch kun je op een...

RECENTE POSTS

De uiteenlopende werkzaamheden van een RUG-docent: een interview met Michiel Duchateau

De uiteenlopende werkzaamheden van een RUG-docent: een interview met Michiel Duchateau

Voor een nieuwe MarcKrant Blog heeft Sophie Mein bij de vakgroep Michiel Duchateau uitgebreid geïnterviewd over zijn (studie)loopbaan, zijn werkweek en zijn werk als docent. De heer Duchateau is als docent verbonden aan de vakgroep Staats- en Bestuursrecht en Bestuurskunde (SBB) van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij doceert verschillende vakken, die onder andere deel uitmaken van het Honoursprogramma en de master Staats- en Bestuursrecht. Daarnaast is de heer Duchateau voorzitter van de faculteitsraad.

De Wob en Whatsapp

De Wob en Whatsapp

Menig ambtenaar zal enigszins verbaasd met zijn ogen hebben geknipperd na het lezen van de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in de WhatsApp-uitspraak. De Afdeling heeft recent besloten dat WhatsAppberichten van ambtenaren onder de Wob vallen, of deze nu op een werktelefoon of een privételefoon staan. Hiermee gaat de Afdeling een stapje verder dan de Rechtbank Midden-Nederland, die zich beperkte tot WhatsAppberichten die zich bevinden op zakelijke telefoons. Maar hoezo is een WhatsAppbericht een document in de zin van de Wob? En berusten dergelijke berichten onder een bestuursorgaan? Sophie Perlot gaat in dit artikel geeft in op hoe de Rechtbank en de Afdeling tot dit oordeel zijn gekomen, waarbij zij afsluit met enige opvattingen over deze uitspraak.

KEI moeilijk?

KEI moeilijk?

In 2012 is op initiatief van de Rechtspraak begonnen met het opzetten van ‘KEI’ (Kwaliteit en Innovatie rechtspraak). Het hoofddoel hiervan was het mogelijk maken van volledige digitalisering binnen de rechtspraak binnen een paar jaar. Het hele KEI project heeft tot aan april 2018 al 220 miljoen euro gekost. Dit is een overschrijding van ruim 200 miljoen euro, nu de oorspronkelijke begroting was vastgelegd op 7 miljoen euro. In dit stuk kijkt Eline Jonkman naar KEI in het bestuursrecht, waarbij ze ingaat op de regeling in de Awb en wat er tot op heden van KEI in het bestuursrecht in de praktijk terecht is gekomen.